Mukaan Visit Raaheen

Matkailutoimija – Varmista matkailupalvelusi näkyvyys Visit Raahe kanavissa! Uusi Visit Raahe tuo tarjolle matkailun kirjon Raahessa, Siikajoella ja Pyhäjoella. Yhdessä tarjoamme laadukasta, informatiivista ja visuaalista sisältöä ja ennen kaikkea hyviä syitä tulla Raahen seudulle. 

Kuka on matkailutoimija ja mikä on matkailupalvelu tai -tuote? 

Matkailun toimiala koostuu värikkäästä joukosta yrityksiä, yhdistyksiä ja eri toimialoja. Perinteisesti matkailualaksi luettujen majoituksen-, ohjelma- ja ravitsemispalveluiden rinnalla siihen kuuluu myös vähittäiskauppaliikenne, luovien alojen kulttuuri- ja mediatuotanto ja designliikunta ja urheiluterveys- ja hyvinvointipalvelut sekä mm. ruokatuotanto

Miten mukaan Visit Raahe -verkkosivuille
Varmista tuotteesi näkyvyys Visit Raahe sivustolla täyttämällä tämän linkin takana oleva lomake. Muista viimeistellä se Lähetä -painiketta klikkaamalla. Lue myös alla olevat ohjeistukset tuotteen sanalliseen kuvaukseen ja valokuvaukseen.
Visit Raahe sivustolla maksuttomasti

Raahen seudulla on käynnissä mittava matkailumarkkinoinnin kehittämistyö Veden äärellä – Raahen seudun matkailun kehittäminen hankkeen toimesta, jonka myötä tullaan määrittelemään mm. seudun matkailun markkinointia ja kehittämisen organisoituminen. Tässä vaiheessa verkkosivunäkyvyys Visit Raahe -sivustolla on toimijoille maksuton, tulevaisuudessa näkyvyyden kustannuksia voidaan tulla kattamaan esim. vuosittaisella osallistumismaksulla. 

Miten kuvailla matkailutuotetta tai -palvelua
Mieti asiakastasi, matkailijaa. Minkä tarpeen SINUN tuotteesi täyttää? Minkä ongelman se ratkaisee? Mikä SINUN tuotevalikoimassasi on erityislaatuista ja erilaista nimenomaan matkailijaa ajatellen? Matkailijaksi tässä luetaan myös kaupunkilaiset, kuntalaiset ja seutulaiset.

Kuvaile tarjontaasi sellaisilla sanoilla joiden saattelemana voisit kuvitella matkailijan (tai kenen tahansa) mielenkiinnon heräävän ja suuntaavan palvelusi äärelle ja liikkeeseesi ostoksille. Pidä mielessäsi Raahen seudun matkailumarkkinoinnin kohderyhmät: Luontomatkailija, Työmatkailija, Kulttuuri- ja tapahtumamatkailija, päiväkävijä. Kuuluuko valikoimaasi esim. kattaus retkeilyvaatteita ja -välineitä retkelle saaristoon ja luontoon tai ehkä ihanat uima-asut ja muksuille rantalelut? Onko kenkäkaupassasi erityisen hieno nahkakenkäosasto, tai onko myymäläsi vaatetarjonta sellainen jonka voisit nostaa kuvailun kärkeen, otatko parhaat ammattilaismatkakuvat tarvittaessa vaikka rannalla, miten on merituulen tuivertamien hiusten hoidon kanssa, nekin tarvitsevat huomiota ja talviretkille päähän lämpimät pipot. Löytyykö liikkeestäsi uniikit viemiset kotiin, vuokraatko auton tai pyörän matkailijan käyttöön, syödäkin pitää ja nukkua. Hyödyllistä on myös miettiä itseäsi matkailijana ja millaisiin kuvailuihin itse mahdollisesti matkoillasi kiinnittäisit huomiota.

Kuvat inspiraation herättäjinä 10 vinkkiä
Liitä lomakkeeseen tietojesi lisäksi laadukkaita kuvia kohteestasi.  Alla muutamia vinkkejä ja vaatimuksia kuvaamiseen ja kuvien valintaan.
Kuvilla kerromme Raahen seudusta  tavalla jotka myös paikalliset kokevat aidoiksi ja omiksi.  Kerromme oikeiden ihmisten tarinoita. Kuvissa on hyvä näkyä palvelun kohderyhmiin kuuluvia ihmisiä ja ihmisen tekemiä asioita  (Raahen seudun kohderyhmät: Luontomatkailija, Työmatkailija, Kulttuuri- ja tapahtumamatkailija, päiväkävijä). 
Kuvissa korostuu raikkaus, luonnollisuus ja uskottavuus ja ajankohtaisuus 
1. Ei mustavalkokuvia eikä ylikäsiteltyjä kuvia. Pyritään hyödyntämään luonnonvaloa. Ihmisiä ei viedä hassuihin ympäristöihin, ei vääristellä totuutta.
2. Kuvan tulee kuvata tuottamaasi palvelua
3. Mallien pukeutumisessa pyritään luonnolliseen vaikutelmaan.
4. Ympäristökeskeisyys: onko ympäristöllä suuri rooli kuvassa?
5. Tilannekuvat: onko kuvan keskiössä selkeästi hetkellinen tilanne?
6. Elämäntyyli: edustaako kuva paikallista tai kohderyhmän elämäntyyliä?
7. Tarinallisuus: voisiko kuva kertoa itsessään tarinan?
8. Elämänmakuisuus: kuinka jokapäiväiseltä kuvan elementit vaikuttavat? 
9. Ovatko ihmiset näyttelijän vai  tavallisen henkilön näköisiä?
10. Kuvan visuaalinen voimakkuus: tapahtuuko kuvassa jotain poikkeuksellista, joka kiinnittää katsojan huomion?
Kuvan teknisen laadun 5 vaatimusta 
1. Kuvan tulee olle tekniseltä laadultaan korkea jotta se kestää verkkojulkaisun
2. Kuvan koko: kohdekorteissa 1400 px (leveys) x 1043 px (korkeus). Huom! kuvan ei tarvitse olla täsmälleen tämän kokoinen mutta huomioi että kuvan rajautuu sivulle näin.
3. Kuvan suunta: vaakakuva 
4. Kuvissa ei saa olla tekstiä, päivämääriä, vesileimoja tai muuta vastaavaa
5. Kuvatiedoston nimi kertoo kuvan sisällöstä. Tiedoston nimeen kirjoitetaan optimoitavia avainsanoja alaviivalla erotettuna (ei siis välilyöntejä), kokonaan pienillä kirjaimilla ja ilman ääkkösiä. Tiedostonimeen lisätään myös kuvaajan tiedot jos ne halutaan mukaan julkaisuun.
esim. auringonnousu_mikonkari_raahe_kuva_mikko_meikalainen.jpg
Tapahtumien ilmoittamisen 3 kovaa
1. Kun luot tapahtumailmoituksen Facebook-sivuillesi, lisää rinnakkaisjärjestäjäksi Visit Raahe. Visit Raahe ei ota vastuuta tapahtuman järjestelyistä tai tapahtumatiedon ylläpidosta, mutta tapahtumasi saa enemmän näkyvyyttä kun se listautuu myös Visit Raahen Facebook sivuilla. Tee tämä kaikkien matkailijaa mahdollisesti kiinnostavien tapahtumien kohdalla. Ohje rinnakkaisjärjestäjien lisäämiseen löytyy Fb:n tukisivulta. 
Visit Raahe Facebookissa julkaistaan joka viikon sunnuntaina listaus tulevan viikon tapahtumista otsikolla Viikon Vinkit. Jotta tapahtumasi pääsee vinkkilistalle, teethän tuon toimenpiteen viimeistään tapahtumaviikkoa edeltävänä torstaina.
2. Lisää tapahtumasi Kalevan tapahtumakalenteriin. Kalevan tapahtumakalenteri upotetaan Visit Raahe sivustolle ja siellä näkyvät uusien sivujen julkaisun myötä koko seudun ilmoitetut tapahtumat. Tapahtumista tehdään yleensä myös menovinkkikooste Kaleva-konsernin printtilehtiinm joita ovat esim. Kaleva, Raahen Seutu ja Pyhäjokiseutu.
3. Lisää tapahtumasi myös muihin tapahtuman luonteeseen sopiviin ja tavoiteltujen asiakkaiden käyttämiin kalentereihin, esim. Keskipohjanmaa 
Visit Raahe verkkosivujen ristiinlinkittäminen ja aihetunnisteet eli hästägit
Muistathan lisätä verkkosivuillesi myös linkin Visit Raahen verkkosivuille osoitteeseen https://www.visitraahe.fi/. Voit sen toteuttaa hyperlinkkinä tekstin sisällä tai vaikka Visit Raahe logolla josta on linkki sivuille. Sosiaalisessa mediassa käytä ja aktivoi asiakkaitasi käyttämään omien aihetunnisteittesi lisäksi #visitraahe @visitraahe. Löydettävyyttä lisää myös paikkatunnisteen lisääminen.
Visit Raahe logo ja sen käyttäminen
Kerro sivuillasi vierailevalle että hän löytää Raahen seutukunnan kattavaa matkailutietoa Visit Raahen verkkosivuilta ja somekanavista. Lisäähän siis verkkosivuillesi myös linkin Visit Raahen verkkosivuille. Voit sen toteuttaa hyperlinkkinä tekstin sisällä tai vaikka Visit Raahe logolla josta on linkki sivuille.
Raahen seudulla, Raahessa, Siikajoella ja Pyhäjoella toimivat matkailutoimijat voivat käyttää Visit Raahe logoa myös omissa materiaaleissaan. Löydät logo-versiot Seutukunnan kuvapankista. 
1. Logo on Visit Raahen omaisuutta.
2. Logon ulkoasua (tekstiä, värejä, mittasuhteita, jne) ei saa millään tavalla muuttaa, eikä siihen saa liittää muita elementtejä.
3. Kaikkia Visit Raahen jakamia versioita saa käyttää huomoiden esim. taustan värit ja tummuuden.
Veden äärellä - Raahen seudun matkailun kehittämisen hanke 
Verkkosivu-uudistusta 2018-2019 toteutetaan osana Veden äärellä hanketta ja se liittyy hankkeen työpakettiin Raahen seudun matkailumarkkinoinnin kehittäminen.
Hankkeen nimi: Veden äärellä – Raahen seudun vetovoimaisuuden lisääminen
Toimintakausi: 1.4.2017 – 31.3.2020
Hankehallinnointi: Raahen seudun yrityspalvelut, Raahen seutukunta (Raahen kaupunki, Pyhäjoen kunta, Siikajoen kunta)
Rahoittaja: Pohjois-Pohjanmaan liitto EAKR
Lisätietoja Veden äärellä -hankkeesta saat Facebook -sivuilta ja Matkailun kehittäminen -sivulta.
EU_EAKR_FIVipuvoimaaEU_2014_2020_rgb.pngPohjois-Pohjanmaan liitto   Raahen seudun yrityspalvelut
Yhteys verkkosivuasioissa
Verkkosivu-uudistusta koskevat kysymyksesi voit lähettää osoitteeseen terhi.etelainen [at] raahe.fi