Mukaan Visit Raaheen
Matkailutoimija – Varmista matkailupalvelusi näkyvyys Visit Raahe kanavissa! Visit Raahe tuo tarjolle matkailun kirjon Raahessa, Siikajoella ja Pyhäjoella. Yhdessä tarjoamme laadukasta, informatiivista ja visuaalista sisältöä ja ennen kaikkea hyviä syitä tulla Raahen seudulle.
Kuka on matkailutoimija ja mikä on matkailupalvelu tai -tuote?
Matkailun toimiala koostuu värikkäästä joukosta yrityksiä, yhdistyksiä ja eri toimialoja. Perinteisesti matkailualaksi luettujen majoituksen-, ohjelma- ja ravitsemispalveluiden rinnalla siihen kuuluu kuluttajan ostettavissa oleva vähittäiskauppa (ostokset kategoriaan menevät ja erityisesti erikoisliikkeet), liikenne (esim. henkilökuljetukset, myös julkinen liikenne), luovien alojen kulttuuri- ja mediatuotanto ja design (taiteen työhuoneet ja ateljeet, käsityöläismyymälät, tapahtumat, jne.), liikunta ja urheilu (liikuntapalvelut, reitistöt, myös kunnalliset urheilupaikat), terveys- ja hyvinvointipalvelut (esim. terveys-, hemmottelu- ja kauneudenhoito) ja mm. ruokatuotanto (mm. lähiruoan suoramyynti tiloilta).
Raahen seudulla on käynnissä innokas matkailumarkkinoinnin kehittämistyö, Ensimmäinen ja yhteinen seudullinen kehittämishanke Veden äärellä – ajoittui 4/2017-6/2020 myötä tullaan määriteltiin mm. seudun matkailun markkinointia ja kehittämisen organisoituminen. Kehittäminen jatkuu seudullisena 1½-vuotisena Visit Raahe pilottina.
Tässä vaiheessa verkkosivunäkyvyys Visit Raahe -sivustolla on toimijoille maksuton. Vuoden 2022 alusta lähtien Visit Raahe sivustolla olevien yritysten ja toimijoiden näkyvyydestä peritään maksu. Kumppanuussopimuksista tiedotetaan myöhemmin.
Kuvaile tarjontaasi sellaisilla sanoilla joiden saattelemana voisit kuvitella matkailijan (tai kenen tahansa) mielenkiinnon heräävän ja suuntaavan palvelusi äärelle ja liikkeeseesi ostoksille. Pidä mielessäsi Raahen seudun matkailumarkkinoinnin kohderyhmät: Luontomatkailija, Työmatkailija, Kulttuuri- ja tapahtumamatkailija, päiväkävijä. Kuuluuko valikoimaasi esim. kattaus retkeilyvaatteita ja -välineitä retkelle saaristoon ja luontoon tai ehkä ihanat uima-asut ja muksuille rantalelut? Onko kenkäkaupassasi erityisen hieno nahkakenkäosasto, tai onko myymäläsi vaatetarjonta sellainen jonka voisit nostaa kuvailun kärkeen, otatko parhaat ammattilaismatkakuvat tarvittaessa vaikka rannalla, miten on merituulen tuivertamien hiusten hoidon kanssa, nekin tarvitsevat huomiota ja talviretkille päähän lämpimät pipot. Löytyykö liikkeestäsi uniikit viemiset kotiin, vuokraatko auton tai pyörän matkailijan käyttöön, syödäkin pitää ja nukkua ja mielellään aivan unohtumattomassa paikassa. Hyödyllistä on myös miettiä itseäsi matkailijana ja millaisiin kuvailuihin itse mahdollisesti matkoillasi kiinnittäisit huomiota ostopäätöstä tehdessä.
Alla muutamia vinkkejä ja vaatimuksia kuvaamiseen ja kuvien valintaan.
Kuvilla kerromme Raahen seudusta tavalla jotka myös paikalliset kokevat aidoiksi ja omiksi. Kerromme oikeiden ihmisten tarinoita. Kuvissa on hyvä näkyä palvelun kohderyhmiin kuuluvia ihmisiä ja ihmisen tekemiä asioita (Raahen seudun kohderyhmät: Luontomatkailija, Työmatkailija, Kulttuuri- ja tapahtumamatkailija, päiväkävijä).
Kuvissa korostuu raikkaus, luonnollisuus ja uskottavuus ja ajankohtaisuus, tässä vinkkejä
1. Ei mustavalkokuvia eikä ylikäsiteltyjä kuvia. Pyritään hyödyntämään luonnonvaloa. Ihmisiä ei viedä hassuihin ympäristöihin, ei vääristellä totuutta.
2. Kuvan tulee kuvata tuottamaasi palvelua
3. Mallien pukeutumisessa pyritään luonnolliseen vaikutelmaan.
4. Ympäristökeskeisyys: onko ympäristöllä suuri rooli kuvassa?
5. Tilannekuvat: onko kuvan keskiössä selkeästi hetkellinen tilanne?
6. Elämäntyyli: edustaako kuva paikallista tai kohderyhmän elämäntyyliä?
7. Tarinallisuus: voisiko kuva kertoa itsessään tarinan?
8. Elämänmakuisuus: kuinka jokapäiväiseltä kuvan elementit vaikuttavat?
9. Ovatko ihmiset näyttelijän vai tavallisen henkilön näköisiä?
10. Kuvan visuaalinen voimakkuus: tapahtuuko kuvassa jotain poikkeuksellista, joka kiinnittää katsojan huomion?
2. Kuvan koko: kohdekorteissa 1400 px (leveys) x 1043 px (korkeus). Huom! kuvan ei tarvitse olla täsmälleen tämän kokoinen mutta huomioi että kuvan rajautuu sivulle näin.
3. Kuvan suunta: vaakakuva
4. Kuvissa ei saa olla tekstiä, päivämääriä, vesileimoja tai muuta vastaavaa
5. Kuvatiedoston nimi kertoo kuvan sisällöstä. Kirjoita tiedostonimeen avainsanoja alaviivalla erotettuna (ei siis välilyöntejä), kokonaan pienillä kirjaimilla ja ilman ääkkösiä ja numeroita. Tiedostonimeen lisätään myös kuvaajan tiedot jos ne halutaan mukaan julkaisuun.
esim. auringonnousu_mikonkari_raahe_kuva_mikko_meikalainen.jpg
Visit Raahe Facebookissa julkaistaan joka viikon sunnuntaina listaus tulevan viikon tapahtumista otsikolla Viikon Vinkit. Jotta tapahtumasi pääsee vinkkilistalle, teethän tuon toimenpiteen viimeistään tapahtumaviikkoa edeltävänä torstaina.
2. Lisää tapahtumasi Kalevan tapahtumakalenteriin. Kalevan tapahtumakalenteri on linkitettynä Visit Raahe Tapahtumat näkymään ja siellä näkyvät uusien sivujen julkaisun myötä koko seudun ilmoitetut tapahtumat. Tapahtumista tehdään yleensä myös menovinkkikooste Kaleva-konsernin printtilehtiin joita ovat esim. Kaleva, Raahen Seutu ja Pyhäjokiseutu.
3. Lisää tapahtumasi myös muihin tapahtuman luonteeseen sopiviin ja tavoiteltujen asiakkaiden käyttämiin kalentereihin, esim. Keskipohjanmaa
Raahen seudulla, Raahessa, Siikajoella ja Pyhäjoella toimivat matkailutoimijat voivat käyttää Visit Raahe logoa myös omissa materiaaleissaan. Löydät logo-versiot Seutukunnan kuvapankista.
Hankkeen nimi: Veden äärellä – Raahen seudun vetovoimaisuuden lisääminen
Toimintakausi: 1.4.2017 – 31.6.2020
Hankehallinnointi: Raahen seudun yrityspalvelut, Raahen seutukunta (Raahen kaupunki, Pyhäjoen kunta, Siikajoen kunta)
Rahoittaja: Pohjois-Pohjanmaan liitto EAKR
Lisätietoja Veden äärellä -hankkeesta saat Facebook -sivuilta ja Matkailun kehittäminen -sivulta.


.jpg)
