Matkailupalvelujen tuotteistaminen | Visit Raahe

Jaa parhaat hetkesi #visitraahe @visitraahe

Matkailupalvelujen tuotteistaminen

Arvoisa Raahen seudun matkailutoimija tai sellaiseksi tähtäävä, olemme koonneet sinulle avuksi ja inspiraatioksi aihioita, teemoja ja ideoita matkailuun liittyvien tuotteiden ja palveluiden tuotekehitykseen. Löydät tältä sivulta myös tietoa matkailun kohderyhmistä sekä vinkkejä ja työkaluja hyödynnettäväksi. 

Ideoita ja aihioita teemoittain

Nappaa tästä idea ja lähde kehittämään omaksi tuotteeksi! Alle koottuja tuoteteemoja on kerätty mm. erilaisissa työpajoissa, ja tarpeita on noussut myös toteuttamiemme matkailijakyselyjen vastauksista. 

Ruoka ja Arctic Food Lab

Ruokamatkailun trendejä: lähiruoka, slow food, kulinaristinen lomailu, ruokailun elämyksellisyys, epätavallinen ruokailupaikka/-ympäristö, itse kerätyn ruoan valmistaminen ateriaksi.

Ruokatapahtumat 
Kausitapahtumat, sadonkorjuujuhlat ja -markkinat ym. 
Iltatorit, pop-up -tapahtumat 
Street food -tapahtumat 
Luomu- ja lähiruokatorit, kalamarkkinat 
Taidetta ja ruokaa yhdistävät ruokatapahtumat 
Yhteisölliset tapahtumat, esim. Arctic Food Labin Kesäillan kattaus  
Tasting-tapahtumat, esim. Arctic Food Labin Makuseikkailu 
Teemamenut 
Raahe-menu 
Per Brahe-menu 
Maistelumenu ja maistiaisannokset 
Kausimenu 
Maalaismenu... 
Ohjelmapalvelut ja aktiviteetit 
Kalastus- ja metsästysretket 
Marjastus-, sienestys- ja villiyrttiretket 
Eväsretket, gourmet-retket 
Kokkaus- ja leivontakurssit 
Elämystuotteet 
Saaristo- ja eräruokailut 
Slow food -tuotteet 
Tilavierailut 
Working holiday -tuotteet 
Fine dining -tuotteet 
Ruokareitit, kiertomatkat 
Paikalliset matkamuistot ja ruokatuotteet
Jalosteet, säilykkeet 
Leivonnaiset 
Makeiset, suklaat, jäätelöt 
Lähiruokatuotteet 
Kausituotteet 
Yrtit, mausteet, jauheet… 
Paikallisista raaka-aineista tai tuotteista kootut eväskorit, teemakorit (esim. joulukori) 

Arctic Food Lab on yksi Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki -teemaan kuuluva ohjelmakokonaisuus ja tuotemerkki, joka nostaa esille Pohjois-Pohjanmaan alueen lähiruokaa ja ruokaperinnettä kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille. Pohjoisen ruoan tuotemerkkiä käyttää jo yli sata yritystä ja mukaan voi päästä seuraavilla kriteereillä:
- Tuote tai annos on tehty Oulu2026-alueella, esimerkiksi elintarvike, ravintolan ruokalistan ruokalaji tai nimikkomenu
- Tuotteen tai palvelun valmistuksessa on käytetty pääosin alueen omia raaka-aineita
- Tuote edistää osaltaan kestävän ja ilmastoystävällisen kehityksen periaatteita tuotanto-, pakkaus- ja jakeluprosessin eri vaiheissa
- Tuotemerkin saanut toimija jakaa Arctic Food Lab -arvot: rohkeus, reiluus ja vastuullisuus
- Tuotemerkin saaneeseen tuotteeseen tai palveluun voi liittyä tarina
- Tuotemerkin lisäksi tuotepakkauksessa tai ruokalistassa voidaan kertoa lyhyesti Arctic Food Lab -tuotemerkistä ja pohjoisesta ruokakulttuurista
Tuotemerkin käyttö on maksutonta. Käytöstä laaditaan sopimus Oulun kulttuurisäätiön ja yrityksen välillä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen yritys saa painokelpoisen Arctic Food Lab-tuotemerkin käyttöönsä.

Kulttuuri ja kulttuurihistoria
  • Arkkitehtuuri: (puu)kirkot, voimalaitokset, muut arkkitehtoniset kohteet
  • Puukaupungit ja -rakennukset, Wanha Raahe
  • Museot, tarinat, historia, taide, suomalainen muotoilu, kirjallisuus, runot
  • Erikoismajoitukset
  • Kalevala (erityisesti kansainvälisille asiakkaille)
  • Taiteen tekemisen työpajat ja tapahtumat, tilana esim. Raahen Seminaarin taiteilijatalo ja näyttelytilat
  • Raahelaiset/seutukunnan julkisuuden henkilöt/yhteiskunnalliset vaikuttajat, idea: eri paikkoihin sijoitettavat penkit, joilla istuu kiinteästi näköispatsas.  
  • Paikalliset (vanhan ajan)elinkeinot, paikalliskulttuuri, kulttuuriperintö, alkuperäiskulttuuri
  • Esim. Raahen Meripäivien yhteyteen: köydenpunontaa Reiponkadulla tai muussa soveltuvassa paikassa, seelin ompelua, soopan keittoa ym. laivanrakentamiseen ja ko. aikaan ajoittuvia töitä, työnäytöksiä ja työpajoja, joissa asiakas pääsee kokeilemaan ja oppimaan taitoa. Tuotoksia voidaan käyttää esim. museon tarpeisiin (purjemaston takilointiin, köyttä piha-alueen rajaamiseen, tms.) tai yhteisöllisen taideteoksen luomiseen. 
  • Live like a local -päivä
Teollisuusmatkailu, teollisuuden kulttuuri ja historia
 
  • "Teollisuuden historiaa ja tätä päivää" opastetut kierrokset
  • Benchmarking-, inspiraatio- ja kokouspaketit yrityksille ja yhteisöille
  • Tehdas- tai tuotantotilakierrokset, yhdistettynä esim. museovierailuun
  • Historia: laivanrakennus, kauppa, kaivokset, sahat, valimot, tervanpoltto
  • Nykypäivä: Rautaruukki ja teräksen aikakausi, ruoka
  • Tulevaisuus: Kiertotalous, energia, kestävän kehityksen tulevaisuus
Merellisyys ja vesistöt 
 
  • Veden äärellä: Raahen saaristo ja meri, jokiympäristö, rannikkoluonto, island hopping
  • Majakat ja pookit, majakkaristeilyt, röyssyretket
  • Kalastus, talvikalastus, pilkkiretket, hylkeiden bongausretket, hylkeenpyyntiretket
  • Seudun yhdistävät rannikkoristeilyt, esim. Tauvo-Raahe-Pyhäjoki
  • Retkiluistelu- ja hiihtoretket sekä -kilpailut meren jäällä
  • Wanha Herra: simuloitu sukellus vanhassa sukelluspuvussa
  • Yhteiset vesistötapahtumat satamasta satamaan, "Perinnelaiva Tour"
  • Perämeren sukellus, merenneitoasusukellus, myötä- ja vastavirtauintitapahtumat
  • Koskenlasku
Sauna
 
  • Suomalainen saunakulttuuri
  • Saunakierrokset
  • Sauna Tasting: erilaisten saunaelämysten testaus (savusauna, telttasauna jne.)
  • Saunahoidot
  • Vihdan valmistuskurssi
Vastuullisuus, kestävä ja uudistava matkailu, ilmastonmuutos
 

Kestävä tai vastuullinen matkailu on matkailua, joka huomioi sen nykyiset sekä tulevat taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristölliset vaikutukset, huomioiden niin matkailijoiden, matkailualan, ympäristön sekä kohdeyhteisöjen tarpeet. Kestävän matkailun teemoihin kuuluvat myös mm. inklusiivinen matkailu, sateenkaarimatkailu ja esteetön matkailu.

Uudistava matkailu tarkoittaa, että matkailu tuo kohteeseen jotakin positiivista ja jättää sen parempaan tilaan kuin ennen. Uudistavassa matkailussa viedään ajattelu kestävää matkailua pidemmällä, ja siinä korostuvat oppiminen, osallistuminen sekä aitoihin kohtaamisiin perustuva matkailu. Transformatiivinen matkailupalvelu tuottaa kokemuksen, joka jättää matkailijaan pysyvän jäljen, herättää ajattelemaan kohteesta uudella tavalla, auttaa ymmärtämään ja kunnioittamaan asukkaiden elämäntapaa ja ympäristön haavoittuvuutta.

  • Istuta puu -tuote: jokainen kävijä voi ostaa taimen ja istuttaa oman nimikkopuunsa ja siten kompensoida ilmastovaikutuksia. Puun kasvua ja vuodenkiertoa voi seurata esim. digitaalisen alustan kautta/webbikamerakuvasta.
  • Puhdas juomavesi - meille niin itsestään selvyys mutta ainutlaatuista monelle kansainväliselle asiakkaalle: puhdasta juomavettä kannattaa tuotteistaa ja markkinoida rohkeasti
  • Lammas(paimen)lomat, working holiday -paketit maatiloilla
  • Vanhojen koulurakennusten, kylätalojen ym. valjastaminen matkailukäyttöön
  • Räätälöidyt tuotteet sateenkaarimatkailijoille: hääpaketit, tapahtumat, hemmottelutuotteet, teemapaketit jne. Malliesimerkki: Klaus K Hotellin Tom of Finland -majoituspaketti
  • Räätälöidyt esteettömät tuotteet: opastetut kierrokset ja virkistyspäivät eri teemoilla ja erilaisille erityisryhmille (näkövammaiset, pyörätuolilla liikkuvat, pienet lapset jne.)
Hiljaisuus ja pimeys
 
  • Kesäyön soutelu/ -melonta
  • Mato-onginta
  • Auringonlaskut ja nousut, kesäyön taika
  • Yötön yö
  • Kaamosaika, revontuliretket meren jäällä
  • Pimiän ajan ulkoilmatapahtumat, elokuvanäytökset, tulishow, valotapahtumat
Luonto
 
  • Erästelyretket, tulilla istuskelu ja tuleen tuijottelu, pannukahvit ja tikkupullat/lätyt
  • Veden äärellä: Raahen saaristo ja meri, jokiympäristö, rannikkoluonto
  • Maaseutumaisema
  • Metsä ja sen hyvinvointivaikutukset
  • Maankohoamisen ilmiöt
  • Natura-alue
  • Lintubongaus
  • Luontokuvaus
  • Ratsastusretket, koirakävelyt, kotieläintapahtumat ja -pihat
  • Elämyspolut, taiteen ja luonnon yhdistäminen, esim. taidepolku
  • "Päivä suomalaisena/raahelaisena" -tuote eri teemoilla (makkaranpaistoa, saunaa, avantoa, pulkkamäkeä pullan leivontaa, mustikoiden poimintaa ym.) kansainvälisille asiakkaille
  • Pyöräily: pyöräilijöillä räätälöitävät tuotteet (esim. eväspaketit, pyöräilijämajoitus), pyöräreitit eri teemoilla, esim. seudun lähiruokakohteet pyörällä
  • Camping ja Glamping
  • Lumikenkäretket, rekiretket, (umpi)hankihiihdot
  • Puutarha- ja puistokierrokset
  • Elämykselliset kokoukset eri lokaatioissa ja erikoisissa paikoissa, esim. Jätinkirkolla
Historia ja tarinat
 
  • Kivikauden aika
  • Keskiaika, keskiaikareitit ja -kierrokset
  • Muinaispolut, muinaisjäänteet
  • Merenkulun historia
  • Kummitustarinat
  • Sotahistoria (tapahtumapaikat ja monumentit)
  • Pirtuhistoria
  • Ruokahistoria
Tapahtumat
 
  • Avomeriuintitapahtuma, voisi myös laajentaa triathlon -tyyppiseksi kisaksi. 
  • Ruokatapahtumat, ks. Ruokateema
  • Nykyisten tapahtumien laajentaminen monitaiteellisiksi tapahtumiksi 
  • Ruokatorien toteuttaminen nykyisissä tapahtumissa
  • Talvipyöräilytapahtuma (esim. meren jäällä)
  • Saaristohiihtotapahtuma
  • Vesiurheilutapahtuma (SUP, melonta, watercross, purjehdus, uinti)
  • Kalastuskisat, uistelu, pilkkikisat
  • Eri automerkkien ja moottoripyörien kokoontumisajot
  • Pop up -kirppistapahtumat
  • Iltatorit
Dark tourism
 
  • Pelottavat/oudot/tutkimattomat paikat ja niiden historia, hylätyt rakennukset ja autiot tehdasalueet
  • Kauhujen kierros, kummitusjutut, larppaus ja roolipelit
  • Esim. IIK-kauhuelokuvafestivaali Iissä, Kummituksia ja kummajaisia opastetut kävelykierros /Raahen Matkailuoppaat 
  • Halloween: teeman mukaiset taidenäyttelyt, tarinallinen hautausmaakierros, naamiaiset, ruokatapahtumat, elokuvanäytökset
Hyvinvointi
 
  • Jooga, metsäjooga, rantajooga, joogaretriitit
  • Itsensä kehittäminen
  • Liikunta
  • Virkistyselämykset
  • Metsäkävelyt, puiden halaus, metsäkylpy
  • Turvehoidot, yrttihoidot
  • Hieronta, minispa, Neurosonic 

Hyödynnä Oulu2026:n mahdollisuudet tuotteistuksessasi

Oulu 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia hyödynnettäväksi Raahen seudulla kulttuurin, taiteen, matkailun, tapahtumien, (lähi)ruoan, käsitöiden ym. parissa toimiville yrityksille ja yhteisöille. Raahe, Siikajoki ja Pyhäjoki kuuluvat Oulu2026 -toteutusalueeseen, mikä mahdollistaa seudullisten kulttuurielämysten, -tapahtumien ja -tuotteiden esiin nostamisen osaksi virallista Oulu2026 -kulttuuriohjelmaa.

Me olemme kulttuuria -ohjelmahaku

Paras keino päästä osaksi Oulu2026-tapahtumavuotta on hakea mukaan Me olemme kulttuuria -kulttuuriohjelmaan, johon on käynnissä avoin haku yhteisöille ja yksityishenkilöille 31.8.2025 asti. Haun avulla voit ehdottaa omaa ohjelmaasi osaksi virallista juhlavuoden ohjelmaa sekä hakea kohdeavustusta ohjelman toteuttamiseen. Ohjelmahaulla etsitään lisää sisältöjä erityisesti seuraaviin aiheisiin:  

  • elävä kulttuuriperintö
  • ikäihmisten kulttuuri
  • kaupunginosa-/kylätapahtumat
  • kestävä elämäntapa
  • kulttuurihyvinvointi
  • lastenkulttuuri
  • liikunta
  • merellisyys
  • nuorisokulttuuri
  • ruokakulttuuri
  • vähemmistökulttuurit

Lisätietoja sekä hakuohjeet ja -lomakkeen löydät täältä.

Tutustu myös muihin Oulu2026 -kulttuuriohjelman tarjoamiin mahdollisuuksiin sekä ohjelman teemoihin täältä. Esimerkiksi Arctic Food Lab -konsepti tarjoaa erinomaista näkyvyyttä Oulu2026- alueen lähiruokatoimijoille. 

Tuotteen muotoilun tueksi

Alta löydät vinkkejä ja apuvälineitä tuotteistamiseen ja uuden tuotteen muotoiluun sekä tuotesuosituksia eri matkailutuoteteemoille.  

Lataa tuoteaihio- ja tuotekorttipohjat ja täytä tiedot kustakin tuotteestasi: 
Tuoteaihiopohja auttaa sinua, kun olet kehittämässä uutta tuoteideaa tai -konseptia. 
Tuoteaihiopohja (pdf)
Tuoteaihio taulukkomallipohja (pdf)

Tuotekorttipohja auttaa sinua, kun olet muotoilemassa tuotteelle tarkentavaa sisältöä. 
Tuotekorttipohja (pdf)

Tuotteesta kannattaa aina laatia itselle mahdollisimman yksityiskohtainen kirjallinen tuotekuvaus/tuotekortti, jotta kaikki asiakkaan kannalta olennaiset seikat tulee otettua huomioon. Tästä on sitten helppo jalostaa asiakasversio, jossa tuote on kuvattu houkuttelevasti (mutta realistisesti). Kirjaa tuotteesta ylös vähintään seuraavat asiat:  
• Tuotekuvaus riittävän tarkasti 
• Hinta per hlö: aikuinen ja lapsi (ikä), per h/vrk/kk jne. tai per ryhmä  
• Tuotteen sisältö listattuna 
• Ohjelman kesto ja aloitusaika  
• Min-max. osallistujamäärä / minimilaskutusmäärä 
• Saatavuus, eli milloin tuote on saatavilla  
• Sijainti/lähtöpaikka ja saapuminen (+reittiohjeet)  
• Ohjelmapalveluissa mahdollisesti tarvittavat omat varusteet (huomioi kansainvälisten asiakkaiden tietotaso) 
• Kenelle soveltuu eli kohderyhmä, +mahdolliset rajoitteet/vaatimustaso, ikärajat  
• Varaustiedot / -ohjeet (deadline varaukselle, mikäli vaaditaan), maksutavat  
• Yhteystiedot  
• Palvelukielet  
• Majoitustuotteessa selkeät check in- ja check out -ajat  
• Peruutusehdot  
•Mahdolliset lisäpalvelut tai optio + hinta  
• Vastuullisuudesta ja/tai esteettömyydestä myös tärkeä mainita  
• Matkapaketeissa vastuullinen matkanjärjestäjä mainittava 

Tuotesuosituksia:
Luontomatkailun tuotesuositukset
Kulttuurimatkailun tuotesuositukset
Hyvinvointimatkailun tuotesuositukset
Ruokamatkailun tuotesuositukset

Matkailun kohderyhmät

Tärkeä osa matkailupalvelujen tuotteistamista on tunnistaa kohderyhmäsi ja asiakkaasi tarpeet; mihin tarpeeseen tuotteesi vastaa. Kohderyhmän taustat, kuten demografia, elämäntapa, kiinnostuksen kohteet ja matkailutottumukset, kannattaa selvittää.

Visit Finland on luonut uuden vapaa-ajan matkailijoiden segmentointimallin, jonka mukaan Suomen kannalta kiinnostavia matkailun globaaleja kohderyhmiä on kymmenen. Visit Finland keskittyy ensivaiheessa neljään segmenttiin: 1) Nature lover, 2) Culture traveller, 3) Lifestyle traveller ja 4) Outdoor explorer sekä tukisegmentteinä Active hobbyist ja City life enthusiast.  

Visit Finlandin profiileista Raahen seudun matkailun näkökulmasta potentiaalisinta kohderyhmää edustaa Lifestyle traveller. Tämän segmentin edustaja on
- tyypillisesti yli 45-vuotias aktiivinen matkailija ja keskimääräinen rahankäyttäjä
- kiinnostunut löytämään matkoillaan aitoa paikallista kulttuuria ja elämäntapaa.
- avoin uusille kokemuksille ja kiinnostunut uusista paikoista välttäen tunnettuja turistikohteita.  
- kiinnostunut sekä luontoon että kulttuuriin liittyvistä aihepiireistä, samoin kuin kiertomatkoista ja vanhoista puutalokaupungeista.  

Raahen seudun matkailun näkökulmasta on myös tunnistettu yleisemmät neljä pääkohderyhmää, joita ovat 1) luontomatkailija, 2) kulttuuri- ja tapahtumamatkailija 3) ryhmä- ja kokousmatkailija 4) päiväkävijä (Raahen seudun matkailumarkkinoinnin sisältösuunnitelma, Veden äärellä -hanke 2017-2020). 

Vinkki: Mikäli luet tätä mobiililaitteella, niin käännä se vaakatasoon, jotta näet koko alla olevan matkailijaprofiilitaulukon. 

1. Luontomatkailijan profiili:
• Perhe
• Pariskunnat 35-65 -vuotiaat
• Työporukat (tyhy, tyky) 
• Aktiiviset luontoliikkujat ja -harrastajat
Motiivit:
• Yhteinen aika perheen/parin/viiteryhmän kesken rauhasta nauttien 
• Kokea aitoja luontoelämyksiä lempiharrastusten parissa
• Luonnon ihmeiden kokeminen itsenäisesti ja / tai ohjatusti
• Luontoympäristön kokeminen aktiviteettien kautta 
2. Kulttuuri- ja tapahtumamatkailijan profiili:
• 45+ vuotias nainen
• Pariskunnat
• Ystäväryhmät 
• Perheet 
• Lifestyle-matkailija
Motiivit:
• Itsensä kehittäminen ja hoitaminen, henkinen ja fyysinen hyvinvointi – aikaa itselle
• Haluaa kokea ainutlaatuisia ja oman verkoston arvostamia kokemuksia
• Musiikki, taide, historia, teatteri, kokonaisvaltaiset elämykset yli taidelajien
• Aitous, paikallisuus, estetiikka, kokemusten jakaminen 
• Samankaltaisten ihmisten seura 
3. Ryhmä- ja kokousmatkailijan profiili: 
• Työn vuoksi alueelle matkustavat kotimaiset ja kv-vieraat 
• Komennustyöntekijät alueella (erityisesti kv) 
• Kotimaiset ryhmämatkailijat 
• Eläkeläisryhmät 
• Kiertomatkat
Motiivit: 
• Kokoontuminen työtehtävän suorittamisen vuoksi, yhteinen virkistyminen
• Edullista ja helppoa tekemistä rajattuun vapaa-aikaan
• Työstä irrottautuminen ystävien seurassa, elämysten hakeminen
• Työhyvinvoinnin lisääminen
3. Päiväkävijän profiili: 
• Valtatie 8 liikenne 
• Ympäröivä talousalue 200 km 
• Pariskunnat 40-70 -vuotiaat 
• Suomalaiset karavaanarit 
• Tapahtumakävijät 
• Mökkiläiset
Motiivit: 
• Tutustua alueen historiaan, vanhaan kaupunkiin
• Asuttu aiemmin, tullaan tutustumaan miten muuttunut ja näyttämään paikkoja muille
• Ei suunniteltu ennakkoon, poiketaan hetken mielenjohteesta
• Tietty tapahtuma tai tiettyjen kiinnostuksen kohteiden kautta 
• Viiteryhmän (esim. karavaanarit) yhteisö
• Ostokset

Tarvitsetko sparrausapua? 

Visit Raahen tiimi auttaa sinua mielellään tuotteistamisessa, ideoiden pyörittelemisessä, markkinoinnissa ym. asioissa. Otathan matalalla kynnyksellä yhteyttä meihin! Tiimin yhteystiedot löydät täältä.

Lukuvinkkejä

Datahub - matkailutuotteiden ja -palveluiden tietokanta
Matkailun kohderyhmät - Visit Finlandin uusi vapaa-ajan segmentointimalli
Matkailijaprofiilit
Tapahtumajärjestäjän muistilista ja kestävän tapahtuman opas
Kestävän ruokamatkailun opas
Arctic Food Lab
Inklusiivisen matkailun opas
Esteettömyyskriteerit matkailussa
Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma
Oulu 2026 Euroopan Kulttuuripääkaupunkiohjelma